Negative erfaringer kan forhindre god kommunikation
Vores erfaringer skaber, den måde vi tolker verden på.
Alt efter hvilke erfaringer vi har, har vi udviklet modeller af verden, som kan mudre vores kommunikation
Ind imellem gør vores egne ideer om en situation, at kommunikationen bliver næsten uforståelig for den anden part.
Prøv at gætte hvorfor kvinden i eksemplet reagerer som hun gør
En kvinde blev vred på sin mand, da han kom tidligt hjem fra arbejde. Da han henrykt hilste på hende, stirrede hun bare på ham
Vi ved ikke hvad kvinden tænker og det gør hendes mand nok heller ikke. Kvinden havde en erfaring med sig, som farvede hendes tolkning og kommunikation. Som barn havde hendes far ofte sagt, at hun var doven og ofte overvågede han hende for at sikre sig, at hun lavede noget.
Hvis eksemplet tolkes i det lys, giver hendes reaktion pludselig meget bedre mening. Desværre stadig ikke for hendes mand. I denne situation kunne hun vælge
Stoppe op og lægge mærke til hvordan hendes tolkning farver hendes reaktion
Minde sig selv om, at hendes mand så glad ud og ikke normalt lusker rundt for at snuppe hende i at slappe af. Måske er denne tanke nok til, at hun kan ændre sin negative tolkning og reagere anderledes
Blive på egen banehalvdel og fortælle at hun blev usikker på, hvorfor han kom hjem. Målet med dette er at få undersøgt, om hendes automatiske forestillinger er sande eller om de med fordel kunne revideres.
Al kommunikation sker gennem farvede linser, som den jeg netop har beskrevet. Selvfølgelig mere eller mindre. Men hvis du begynder at stoppe op og stille spørgsmålstegn ved dine tolkninger, vil du måske, udover at blive klogere på dig selv og dit verdensbillede, også kunne øve dig i at træde et skridt tilbage og prøve at undersøge den reelle intention.
kh Ditte